Het inschakelen van de inhoud (macro’s) kan op verschillende manieren. Onderstaande manier is het simpelst.
Als je de planner na het downloaden opent en vervolgens opslaat (Opslaan als…) in je documentenmap, kun je de daarna de inhoud voor altijd inschakelen.
Doe het als volgt:


De planner zal nu voortaan altijd met ingeschakelde inhoud openen.
Wanneer je de planner opslaat in de cloud, kun je deze vanaf elke locatie waar je over Excel beschikt openen en bewerken.
Opslaan in de cloud

Zet het schuifje (zie afbeelding hierboven) ‘Automatisch opslaan‘ op aan en kies dan je cloudservice.
Je kunt het bestand van de planner in Windows Verkenner ook handmatig in/naar je cloudlocatie plaatsen/slepen.
Snelkoppeling naar bestand in de cloud
Wanneer je het bestand van de planner in de cloud hebt opgeslagen, kun je de hierbovengenoemde knop om een snelkoppeling te maken beter niet gebruiken, omdat de planner dan steeds in je browser zal worden geopend en je dan via Bewerken steeds weer eerst naar de bureaubladmodus moet omschakelen.
Wanneer je in Windows Verkenner echter handmatig een snelkoppeling maakt, zal deze de planner wél meteen in de bureaubladmodus openen.
Macro’s (de inhoud) werken om technische redenen niet in een browser. Excelprogramma’s met inhoud werken alleen op een lokale pc of laptop (bureaubladmodus). Daarom is het noodzakelijk dat Excel ook op je pc of laptop is geïnstalleerd. Zowel bij Office als Microsoft 365 is dat altijd het geval.
Wanneer je in Excel een bestand opent met inhoud, zal deze doorgaans vanzelf in de bureaubladmodus (dus niet in je browser) openen.
Het kan handig zijn het plannerbestand in een bepaalde staat van invulling te bewaren, zodat je later terug kunt zien hoe de formatieve situatie op een bepaalde datum was.
Ga als volgt te werk:
Op deze manier blijft je oude snelkoppeling werken en hoef je niet steeds een nieuwe te maken.
Tip:
Het is handig om in je documentenmap voor de planners een eigen map te maken met submappen per schooljaar. Zorg er ook voor dat in de bestandsnaam altijd het betreffende schooljaar (zonder slash*) wordt opgenomen. Let er op dat de extensie (.xlsm) ongewijzigd blijft!

Zorg ervoor dat je Excel-bestand is opgeslagen op OneDrive, want dit is essentieel voor realtime samenwerking en het delen van koppelingen.
2. Klik op Delen:
Open het Excel-bestand en klik op de knop Delen in de rechterbovenhoek.
3. Voer de gegevens in:
Typ de e-mailadressen van de personen met wie je het bestand wilt delen in het vak “Voer een naam of e-mailadres in”.
4. Kies de machtigingen:
5. Verzenden of koppeling kopiëren:
Alternatieve methode: Als bijlage verzenden (minder geschikt voor samenwerking)
Om Excel bestanden standaard in de bureaubladmodus te openen, ga je in Excel naar Bestand > Opties > Geavanceerd.Onder het gedeelte Bestands- en browservoorkeuren verander je de optie “Voorkeur voor openen van bestand” naar Bureaublad en klik je op OK.
Stappenplan:
Vind je dit allemaal te technisch, vraag hierbij dan assistentie van je it’er.