Wat is er nieuw in de planner 2026/2027?

Ieder jaar wordt de planner aangepast aan eventuele CAO-wijzigingen of komen er nieuwe opties bij.
Lees hieronder wat er nieuw is in de planner voor het schooljaar 2026/2027.

inhoud

Nieuw in de planner 2026/2027

In de planner 2026-2027 zijn weer een paar nieuwe functies opgenomen.

 

  Aanpassing standaard les- en arbeidstijden in rubriek A van het teamlidblad

Individuele aanpassingen van de les- en arbeidsuren kunnen op het betreffende teamlidblad in rubriek A worden ingevuld. Dit heeft het voordeel dat de berekening preciezer en transparanter wordt en de bruikbaarheid voor het VSO vergroot wordt. De originele standaardtijden kunnen indien nodig weer worden hersteld met de eronderstaande knop ‘reset uren’.

Gebruik deze mogelijkheid alleen wanneer het een aanpassing van de uren van dat dagdeel betreft. Wanneer op een dagdeel helemaal geen les wordt gegeven, klik je dit lesdagdeel uit op het invoerformulier van het formatieoverzicht en klik je deze dagdelen aan als ambulant in de derde kolom. Op deze wijze blijven de arbeidsuren van die dagdelen meetellen.

 

In dit voorbeeld van een deeltijder die op de woensdag om en om met een duopartner lesgeeft, is de les- en arbeidsduur van de woensdagen gehalveerd.

 Berekening leeftijdsverlofuren OOP zonder lesondersteunende taken

Op het invulformulier moet bij het OOP zonder lesondersteunende taken voortaan naast het geboortejaar worden ingevuld of de geboortedaum ná 31 juli valt. Hierdoor kan het aantal leeftijdsverlofuren preciezer worden berekend.

 

Wanneer de geboortedatum vóór 1 augustus valt, laat je het vinkje weg

 Aanpassing aan PDI-budget

In de CAO-PO 2024/2025 zijn de budgetten professionalisering en duurzame inzetbaarheid samengevoegd in het PDI-budget. Bij wtf 1,0 betreft dit budget 123 uur (83 + 40). Aan de regels omtrent het budget duurzame inzetbaarheid is op één uitzondering na (zie hieronder) niets veranderd. Beginnende leerkrachten krijgen een PDI-budget van 163 uur (83 + 80) en werknemers krijgen vanaf 57 jaar daarbij een bijzonder budget van 130 uur waarvan 170 uur (40 + 130) als verlof kan worden opgenomen of gespaard.

Het enige dat verandert, is dat nu het totale PDI-budget van 123 uur drie jaar lang kan worden gespaard voor een vooraf vastgelegd doel (geen verlof). Wanneer dit in het vierde jaar wordt opgenomen leidt het grote aantal PDI-uren ertoe dat lesuren moeten worden uitgeroosterd om te voorkomen dat de jaarlijkse arbeidsduur wordt overschreden, wat dus door de noodzakelijke vervanging tot een verhoging van de formatiekosten leidt waarvan het niet duidelijk is of dit effect wel voorzien is en de lumpsumvergoeding daarop is aangepast.

Lees hier meer over het PDI-budget.

Het sparen van het PDI-budget

In de planner wordt in de jaartaakopbouw geen onderscheid meer gemaakt tussen de onderdelen professionalisering en duurzame inzetbaarheid van het PDI-budget. Het sparen voor verlof wordt als vanouds bijgehouden via het invoerformulier, en het maximaal drie jaar sparen voor een vastgelegd doel (geen verlof) op het teamlidblad in rubriek K (bij het OP). 

In dit (OP)voorbeeld is in rubriek K de inzet van 369 gespaarde PDI-uren ingevuld.

In rubriek J is deze inzet automatisch toegevoegd aan het jaartaakoverzicht. Het totale PDI-budget bedraagt nu 492 uur waardoor de jaarlijkse arbeidsduur bij een normale inroostering van 940 lesuren met 149 wordt overschreden. De enige mogelijkheid de overschrijding ongedaan te maken en nog wat uren voor de overige taken over te houden, is het uitroosteren van lesuren. Zie voorbeeld hieronder.

Er zijn nu op het invoerformulier* twee middagen als lesdagdeel gewist (156 lesuren) en als ambulante dagdelen aangeklikt, waardoor er nu nog 69 uren voor noodzakelijke overige taken als het bijwonen van vergaderingen, studiedagen e.d. overblijven.

*Als het bij het uitroosteren van lesuren om héle dagdelen gaat, wis je de lestijden niet in A, maar op het invoerformulier. Op het formatieoverzicht is het dan ook zichtbaar dat deze dagdelen ambulant zijn.

 Werkblad Start

Aan de planner is een nieuw werkblad toegevoegd: Start. Op dit blad staat een overzicht van de verschillende werkbladen van de planner. Vooral voor beginnende gebruikers zal dit werkblad bijdragen aan een goed begrip van de mogelijkheden van de planner en de samenhang tussen de verschillende werkbladen.

Ook staan op dit blad de activeerknoppen en importeerknoppen voor de lijsten en het team.

 Emailadres teamleden – PDF’s automatisch versturen

Op het invoerformulier van het formatieoverzicht kan nu ook het emailadres van het teamlid worden ingevoerd.

Via de PDF-module kunnen dan in één opdracht naar de geselecteerde teamleden PDF’s van de jaartaak of andere werkbladen worden verzonden. Deze optie werkt alleen wanneer je Outlook hebt geïnstalleerd (standaard onderdeel van Microsoft 365).

  • Bij optie 1 selecteer je eerst de teamleden aan wie je het bestand wil toesturen voordat je de module opent. Daarna open je de module, kies je optie 1 en selecteer je het betreffende al bestaande PDF-bestand. In optie 1 gaat het dus om de verzending van een  al bestaand PDF-bestand.
  • Bij optie 2 selecteer je eerst de teamlidbladen van de teamleden aan wie je hun jaartaakoverzicht wil toesturen voordat je de module opent. Daarna open je de module en kies je optie 2. Van elk geselecteerd teamlidblad wordt nu automatisch een PDF gemaakt en onmiddellijk naar het betreffende teamlid verzonden. Elk teamlid ontvangt dus alleen het eigen overzicht.

Vragen of reageren? Plaats hier je vraag/reactie.