Hoe berekent de planner de ingeroosterde uren?

Wanneer je de ingeroosterde uren wilt berekenen kun je dit op twee manieren doen:

  1. Je telt alle ingeroosterde uren van alle les- en werkdagen bij elkaar op;

  2. Je trekt alle uit te roosteren uren van vakanties, losse dagen en dagdelen van het berekend jaartotaal (zonder vakanties en vrije dagen) af. Taakberekening-PO volgt de laatste methode.

En o ja, hoe zit dat nu ook alweer in een schrikkeljaar?

inhoud

De berekening op het werkblad Lesurenberekening

Op de Lesurenberekening op het eerste werkblad wordt in rubriek A uitgerekend hoeveel les de kinderen zouden krijgen als zij het gehele jaar week in week uit, zonder vakanties en zonder vrije dagen les zouden krijgen. Dat sommetje is gauw gemaakt. Een jaar telt 52 weken en één dag (in een schrikkeljaar 2 extra dagen – zie hieronder). Van dit berekende totaal worden vervolgens de héle vakantieweken (rubriek B), de losse héle feest-, vakantiedagen en studiedagen (rubriek C), en de uren en dagdelen (rubriek D) afgetrokken.

 

29 en 30 september

Over hoe het nou in de berekening zit met die 29 en 30 september, krijg ik veel vragen.

Een gewoon jaar telt 52 weken en één dag. Omdat we van 1 oktober t/m 30 september rekenen, is 30 september dus de laatste losse dag die overblijft om mee te tellen. Als deze dag op een schooldag valt, tellen we de les- en arbeidsuren van die dag dus mee. In rubriek A (zie voorbeeld hieronder) gebeurt dat automatisch.

In het voorbeeld hieronder zie je dat 30 september in 2025 op een dinsdag valt, en worden de les- en arbeidsuren van die dag dus meegerekend bij het jaartotaal.

schrikkeljaar
Een schrikkeljaar duurt 366 dagen. Omdat dan 29 februari er in het voorjaar als extra dag wordt tussengeschoven, zijn er dan niet op 29 september, maar al op 28 september precies 52 weken voorbij, en houden we dus naast 30 september ook nog 29 september als extra dag om mee te tellen over, mits deze 29 september ook op een schooldag valt natuurlijk.

wanneer is het een schoolschrikkeljaar?
Om de vier jaar is er een schrikkeljaar, en 2024 was het laatste schrikkeljaar. Maar 2024 zat zowel in het schooljaar 2023/2024, als in het schooljaar 2024/2025, dus in welk schooljaar mag ik nu die 29 september nu extra meetellen?

Dat is eenvoudig. Die extra dag wordt er op 29 februari 2024 tussengeschoven, dat is in het voorjaar van het schooljaar 2023/2024, en niet in het schooljaar 2024/2025, want dat laatste schooljaar begint pas te tellen vanaf 1 oktober 2024.

Een schooljaar is dus een schrikkelschooljaar als het tweede genoemde jaar een schrikkeljaar is. Het schooljaar 2027/2028 is dus het eerstvolgende schrikkelschooljaar. Dan valt 29 september op vrijdag en 30 september op zaterdag. Dus ook in dat jaar telt er uiteindelijk toch maar één extra dag mee.

Gelukkig berekent de planner dat allemaal helemaal vanzelf!

Zie ook: Over welke periode berekent deze planner de ingeroosterde uren?

 

De berekening van de ingeroosterde les- en arbeidsuren op het teamlidblad OP

Op elk teamlidblad OP wordt volgens hetzelfde schema eenzelfde berekening gemaakt, maar nu alleen op basis van de wekelijks ingeroosterde les- en of (ambulante) werkdagdelen op de betreffende vaste werkdagen van elke leerkracht. In rubriek A t/m D gebeurt dit automatisch (bij het OOP A t/m C). In dit voorbeeld is de les- en arbeidsduur op de woensdag gehalveerd, omdat deze leerkracht die dag om en om werkt met de duopartner.

Vragen of reageren? Plaats hier je vraag/reactie.