TaakberekeningPO
Het onderscheid tussen het basismodel en overlegmodel verdwijnt. Er is één model waarin voor iedereen een maximale lestaak geldt van 940 uur. Binnen dit model liggen op basis van de wtf alleen de budgetten duurzame inzetbaarheid, professionalisering en de maximale lestaak vast (zie onder). De verhouding tussen de (ingeroosterde) lestaak, het voor- en nawerk en de overige taken, wordt binnen dit werkmodel door het team bepaald.
De schoolleider inventariseert de werkzaamheden voor het nieuwe schooljaar t.a.v. het aantal groepen, aantal leerlingen, overige werkzaamheden en geplande scholingen.
Op basis van overleg met het team waarin de werkverdeling wordt afgesproken, maakt de schoolleider een werkverdelingsplan dat ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de P-MR.
Wanneer door onenigheid een onwerkbare situatie dreigt te ontstaan, bepaalt de werkgever (lees: de schoolleider) de werkverdeling. Hoe zich dit in de praktijk op de scholen allemaal uitkristalliseert, zal de tijd leren. Vanaf 1 augustus 2019 moet volgens het werkverdelingsplan worden gewerkt.
Lees meer over een voorbereidend stappenplan voor de invoering van het werkverdelingsmodel en over een workflow voor het jaarlijkse werkverdelingsproces, en hoe de planner je daarbij kan ondersteunen.
De strikte begrenzing van wekelijkse werkduur van 40 arbeidsuren per week (deeltijders naar rato) is losgelaten. Hiermee komt een einde aan de onwerkbare begrenzing van de wekelijkse arbeidsduur tot precies de aanstellingsuren.
De 40-urige werkweek fungeert nu alleen nog om de omvang van een aanstelling en verlofopname te bepalen. Een volledige aanstelling blijft dus 40 uur tellen met een bijbehorende wtf van 1,0. Maar een teamlid kan in de praktijk voortaan wekelijks dus meer of minder dan 40 uur (deeltijders naar rato) werken.
De CAO-PO zegt niets meer over de inroostering van de werkdagen dan dat deze in redelijkheid en goed overleg bepaald wordt. De redenering daarbij is dat wanneer, naar rato van de jaarlijkse arbeidsduur, alle taken en activiteiten over het team zijn verdeeld, inroostering daarvan, met uitzondering van de lesuren, niet nodig is.
Hierdoor ontbreekt elk houvast bij de bepaling van ieders werkdagen, zowel op week- als op jaarbasis. TaakberekeningPO biedt daarom een uniform en transparant model voor de inroostering van de arbeidsuren.
LEES MEER:
Wat doe je met meer of minder ingeroosterde les- en arbeidsuren?
Op alle scholen geldt na 1 augustus 2019 een maximale lestaak van 940 uur (deeltijders naar rato van hun aanstelling). Dit sluit beter aan bij de minimale lestijd van 940 uur op scholen met gelijke lestijden in alle groepen. Beter, maar nog niet helemaal, omdat op de meeste scholen een marge voor calamiteiten van ongeveer 10 uur wordt aangehouden, waardoor de jaarlijkse lestijd rond de 950 uur zal liggen.
Het blijft echter wel mogelijk om bij de werkverdeling individueel een grotere lestaak af te spreken, maar dit kan dan alleen met de instemming van de betreffende leerkracht. Bij ieders medewerking is het dus ook mogelijk om collectief een grotere lestaak af te spreken.
Volgens de nieuwe CAO-PO bepaalt het team voortaan zelf de verhouding tussen de lestaak en de overige taken, maar deze regels zijn inherent tegenstrijdig en de opslagfactor kunnen we maar beter in ere houden.
Op nogal wat scholen moet de volledige wekelijkse arbeidsduur geheel of vrijwel geheel binnen de schoolmuren worden doorgebracht. Deze uitleg van de 40-urige werkweek doet geen recht aan de positie van de leerkracht als verantwoordelijke professional, en volgens de eigen verklaring van de overlegpartners is deze uitwerking destijds ook zeker niet de bedoeling geweest. Volgens de nieuwe CAO-PO bepaalt het team nu voortaan zelf welk deel van de arbeidsduur naast de lestijd op school wordt doorgebracht.
De noodzaak van een instrument waarmee de jaartaakberekening en inroostering eerlijk en transparant voor elk teamlid kan worden berekend, blijft dus ook bij deze nieuwe CAO onverminderd groot. Ook wanneer de verdeling van de arbeidsuren straks op elke school volgens een zelfgekozen vast schema kan worden geregeld, is het noodzakelijk dat de uitwerking daarvan snel en transparant kan worden berekend.
Daarbij is het noodzakelijk dat het te gebruiken instrument flexibel is en zo kan worden ingesteld dat het op elke school bruikbaar is. De mogelijkheid tot het instellen van een afgesproken opslagpercentage blijft gehandhaafd en ook de mogelijkheid tot individuele aanpassing van dit afgesproken opslagpercentage blijft uiteraard bestaan.
Om te kunnen beoordelen hoe lang een teamlid in vergelijking tot de jaartaak verhoudingsgewijs is ingeroosterd, worden in H en I de ingeroosterde les- en arbeidsuren uitgedrukt in een percentage van de lestaak en arbeidsduur volgens de aanstelling. Het tonen van de meer of minder ingeroosterde uren en het inroosterpercentage kan desgewenst ook worden uitgezet.
Omdat de aanstelling geen factor meer is bij de werkverdeling, kan iedereen nu volgens een afgesproken vaste verdeling van de arbeidsuren over de weekdagen (bijv. 4 x 8:30 + 1 x 6:00 of 5 x 8:00) worden ingeroosterd.
Deze gekozen standaardverdeling vul je in het schema onderaan het eerste werkblad Lesurenberekening in. De arbeidsuren van alle teamleden worden dan op hun vaste werkdagen volgens dit schema ingeroosterd (zie hieronder).
©TaakberekeningPO 2015-2023
KvK 66412803
Over TaakberekeningPO
info@taakberekeningpo.nl
0251-836839 (ma t/m vrij 10.00-17.00 uur)
Illustraties: icons8.com